Lista aktualności Lista aktualności

Międzynarodowy Dzień Lasów - warsztaty

21 marca decyzją Zgromadzenia Ogólnego ONZ został ustanowiony Międzynarodowym Dniem Lasu. W tym dniu leśnicy, organizacje przyrodnicze i pozarządowe przypominają o znaczeniu lasów dla życia i zdrowia człowieka.

Z tej okazji w Zespole Szkół nr 3 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Bochni zostały zorganizowane warsztaty leśne, których pomysłodawcą była nauczycielka biologii i chemii – Pani Danuta Tokarczyk.

Tematem przewodnim była bioróżnorodność leśna i ochrona przyrody, które realizowane są w codziennej pracy leśników. Przez dwa dni blisko 300 uczniów „ekonomika" zmagało się z zagadnieniami przyrodniczymi, które w formie  prezentacji, quizu i zadań problemowych poruszali leśnicy: Beata Węgrzyn i Bernard Kuś. Niezastąpione były też pomoce naukowe: szyszki, nasiona, liście, igły, pióra, grzyby, wylinki, kora i owady zebrane w lesie i przekazane przez leśniczego Stefana Kasińskiego, które namacalnie pomogły w poznawaniu lasu.
Młodzież zachwycała wiedzą, ale i dostarczała wielu radosnych momentów podczas konkursu wiedzy, wymieniając pośród gatunków drzew leśnych: bambusa i palmę, a pośród ptaków: kolibra, papugę czy sępa. O ile w pierwszym momencie powodowało to śmiech, to po głębszej analizie, wszystko dało się wytłumaczyć i nawet za te odpowiedzi uczniowie uzyskiwali punkty. Bo o ile nie ma tych gatunków w polskich lasach to przecież w pozostałych lasach świata występują, a bioróżnorodności nie można rozpatrywać tylko w krajowych kategoriach. Takie spojrzenie młodzieży uświadamia nam konieczność globalnego postrzegania lokalnych problemów i zagadnień.
Były też pytania: „ile warte jest jedno drzewo?" lub „dlaczego bluszcz to nie drzewo? - zapytała jedna z uczennic. „Przecież stoi pionowo, ma liście i kwiaty jak drzewo. Pnączem jest kiedy ma drzewo jako podporę, a co jeśli drzewo obumrze i bluszcz sam stoi?"

Serdecznie dziękujemy za zaangażowanie uczniów, a Pani Danucie Tokarczyk za podjęcie wszelkich trudów organizacyjnych i zachęcających młodzież do pogłębienia wiedzy o przyrodzie.